Pages

Monday, January 3, 2011

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا: برای تعیین مصادیق،‌عكس زنان بدحجاب به گشت‌ها ابلاغ شده است


رئیس پلیس موسوم به "امنیت اخلاقی ناجا"، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ون‌های سفیدی كه تحت عنوان "پلیس امنیت اخلاقی" در سطح شهر هستند، گفت: "این ون‌ها در واقع همان گشت‌های ارشاد هستند كه نام آنها تغییر یافته است كه در سراسر كشور مانند قبل اما با نام جدید كار خودرا ادامه می‌دهند. "

این مقام ارشد انتظامی بدون اشاره به گسترش ناامنی و رشد باندهای تبه کار و متجاوز به حقوق شهروندان، از دغدغه نیروی انتظامی در پوشش و حجاب شهروندان خبر داده و ضمن ادعای اینکه "آرایش مبتذل، شال نازك و چکمه و ... به حقوق شهروندان توهین می کند"، گفت "افرادی كه به صورت مانكن‌گونه و با نوعی پوشش و حالت خاصی آرایش برای مقاصدی ویژه در سطح خیابان ظاهر شوند به مقرهای انتظامی هدایت می‌شوند و در صورت لزوم در مواردی از آنها عكس می‌گیریم و برای تعیین مصادیق نیز،‌ عكس زنان بدحجاب به گشت‌ها ابلاغ گردیده و خواهد شد."

به گزارش ایلنا، سردار پاسدار احمد روزبهانی، با اشاره به اینكه نام این گشت‌ها در سال ٨۶ به این دلیل كه آغاز به كار آنها بوده و در كلمه "ارشاد" ماموریت آنها مشخص بود، گشت ارشاد نام گذاشته شدند، اما اكنون همه مردم قانون را می‌دانند و به همین دلیل نام آن تغییر یافت و گروه‌های دیگری بودند می‌خواستند در این رابطه فرهنگسازی كنند و مردم را ارشاد كنند كه به این دلیل نام آن تغییر كرد.

او با ادعای اینكه هیچ برخوردی توهین‌آمیز نخواهد بود گفت: هدف این نیست و تنها در صورت لزوم افراد را به مقرها ارجاع داده و در موارد بسیار اندك از آنها عكس می‌گیریم، دربرخورد با متخلفین هم حقوق شهروندی را رعایت می‌كنیم.

این مقام ارشد انتظامی، بدون اشاره به شیوع و گسترش ناامنی های اجتماعی و گزارش های متعدد خبری و شهروندان از بی عملیِ نیروی انتظامی در مواجهه با تجاوز به امنیت شهروندان، درباره ماموریت گشت امنیت اخلاقی مدعی شد: برخورد با اراذل و اوباش، برخورد با مزاحمت‌های خیابانی، آلودگی صوتی و موارد اخلاقی كه در سطح خیابان دیده شود از ماموریت‌های این گشت است.

او با اشاره به اینكه بحث بد پوششی افراد نیز ازجمله ماموریت‌هایی است كه گشت امنیت اخلاقی با آن برخورد می‌كند گفت: افرادی كه به صورت مانكن‌گونه وبا نوع پوشش و نوع آرایش برای مقاصد خاص در سطح خیابان ظاهر می‌شوند به مقر هدایت می‌شوند و با مشاورین ما صحبت می‌كنند و با خانواده آنها تماس حاصل می‌شود كه اغلب خانواده‌ها از وضعیت پوشش فرزندان خود در خارج از خانه خبر ندارند زیرا این افراد پس از اینكه از خانه خارج می‌شوند نوع پوشش و نوع آرایش خود را دراولین فرصت تغییر می‌دهند.

سردار روزبهانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مصادیق بد پوششی گفت: ما جزییات این طرح را به ماموران ابلاغ كرده‌ایم و حتی عكس‌هایی در اختیار افراد قرار داده است كه نمونه بدحجابی است نه اینكه هر كسی را یك ذره از مویش پیدا باشد به‌عنوان بدحجاب بگیریم.

او با تاكید بر اینكه نمی‌توان گفت، هركه بی‌حجاب است بی‌عفت هم است گفت: درراستای این گشت با زنان خیابانی نیز برخورد می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که درباره اینكه تعیین پوشش افراد می‌تواند نقص حقوق شهروندی باشد گفت: حقوق شهروندی هیچ وقت به معنی قانون‌شكنی نیست و اتفاقا یعنی اجرای صحیح قانون و اگر قانون درست اجرا شود هرگز حقوق شهروندی پایمال نمی‌شود.

او تاكیدكرد: آیا كسی با آرایش مبتذل و یك شال نازك، مانتوی چسبان كوتاه و شلوار استرج و بوت در خیابان حاضر می‌شود به حقوق شهروندی توهین نكرده است.

او در ادامه درباره تفاوت‌های بین گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی گفت: پس از تغییر نام این گشت تلاش شده است تا نواقص گذشته برطرف شود.

او با اشاره به اینكه شاید پلیس در تمام عملیات موفق نبوده و درباره آموزش مامورانی كه در پلیس امنیت اخلاقی فعالیت می‌كنند گفت: كشور به چند منطقه تبدیل شده است و در پنج استان با حضور سرگروه‌های تیم‌های پلیس امنیت اخلاقی آن استان و استان‌های همجوار كلاسهایی تشكیل می‌شود كه به جز آموزش‌های كلی جزء‌ترین آموزش‌ها نیز به آنها داده می‌شود از ارائه عكس‌های مصادق بد پوششی گرفته تا آموزش چگونگی نوشتن گزارش وآموزش چگونگی برخورد با مجرمین.

او با اشاره به اینكه در سطح كشور ده‌ها هزار نیرو در پلیس امنیت اخلاقی مشغول هستند، گفت: در فصل بهار و تابستان بیش از ٧٠ هزار نیرو به این پلیس اضافه می‌شود كه به این افراد آموزش‌های لازم داده شده و روی آنها نظارت و كنترل وجود دارد كه اگر نظارت‌های ستادی وجود نداشت باید روزانه شاهد هزاران درگیری بودیم و به خاطر همین آموزش‌هاست كه برخوردهایی مانند سال‌های پیش تكرار نمی‌شود.

او با اشاره به اینكه در سال‌های ٨٨ و ٨٩ آمار كشف باندهای فساد ٣٠ الی ٣۵ درصد افزایش داشته است گفت: منظور از باندهای فساد عده‌ای هستند كه خانه‌های فساد را تشكیل می‌دهند و یا افرادی كه پارتی‌های دوره‌ای برگزار می‌كنند كه حتی در مواردی از آنها برای آن پارتی‌ها به صورت اینترنتی تا سقف سی هزار تومان بلیط می‌فروختند كه با كار اطلاعاتی محل آنها شناسایی شد و آنها دستگیر شدند.

این مقام انتظامی در رابطه با بحث اراذل و اوباش ادعا کرد: عملكرد پلیس در این باره بسیار مقتدرانه بوده است به طوری كه در حال حاضر كسی جرات قمه‌كشی یا چاقو‌كشی در خیابان‌ها را ندارد.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا با اشاره به ماموریت گشت امنیت اخلاقی دربرخورد با زنان آسیب دیده گفت: این زن‌ها تحویل مقامات قضایی می‌شوند اما در جلساتی كه با متولیان آنها یعنی وزارت كشور، بهزیستی، ستاد مبارزه مواد مخدر و پلیس برگزار شد، مصوب شد كه مكان‌هایی برای این افراد پیش‌بینی شود كه در آن به اینها كمك شود.

او افزود: در این مراكز زنان باید بتوانند روز و شب را بگذرانند و با مشاوره‌های مرتب به زندگی عادی برگردند، برای آنها كار پیش‌بینی شود و به آغوش خانواده باز گردند كه قرار است این مراكز تا چند ماه آینده افتتاح شود.

روزبهانی درباره نگاه پلیس به این افراد گفت: پلیس به‌عنوان مجری قانون بررسی می‌كند كه آیااین زن‌ها محتاج نان شب هستند یا خیر در واقع بعضی از این افراد احتیاجی به خود فروشی ندارند و در بهترین جای تهران بهترین ماشین را دارند و در واقع مجرم هستند اما برخی از آنها واقعا نیازمندند وبرای گذران زندگی خودفروشی می‌كنند كه باید دست آنها را گرفت.

موارد مورد ادعای رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا در حالیست که طی سالهای اخیر، در جریان طرحهای مورد اجرای نیروهای انتظامی در زمینه برخورد با پوشش مردم و روابط جوانان، برخوردهای تند و خشونت باری صورت گرفته و به ضرب و شتم و بازداشت و تحقیر شهروندان کشیده شده است.

منبع : جرس
http://www.rahesabz.net/story/30280/

No comments:

Post a Comment