Pages

Saturday, January 8, 2011

محسن پزشکپور، رهبر و بنیانگذار حزب «پان ایرانیست»، روز پنج شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۸۹ درگذشت. وی از مخالفان جدایی بحرین از ایران بود.

محسن پزشکپور، رهبر و بنیانگذار حزب «پان ایرانیست»، روز پنج شنبه ۱۶ دی ماه در سن ۸۳ درگذشت.

وی از مخالفان جدایی بحرین از ایران بود و نطق او در مجلس در 1349 در آستانه این جدایی تاریخی شده است. او در آستانه انقلاب نیز در نطقی در مجلس از قانون اساسی دفاع کرد و به خودکامگی تاخت که موجب شد رئیس مجلس صحن مجلس را به اعتراض ترک کند.

پزشکپور که حقوقدان و وکیل دادگستری بود، همراه با داریوش فروهر در سال ۱۳۲۷ حزب ملت ایران را تشکیل داد. در سال ۱۳۳۰ پزشکپور از حزب ملت ایران که طرفدار جبهه ملی بود جدا شد و حزب پان ایرانیست را به طرفداری از سلطنت تشکیل داد.

پس از دستگیری اعضای این حزب در سالهای بعد از انقلاب و اعدام یکی از چهره های شاخص آن، کادر مرکزی حزب پان‌ایرانیست در سال ۱۳۵۹ به برون مرز انتقال یافت، و لیکن محسن پزشکپور در سال ۱۳۷۰ به ایران بازگشت و کوششهای خود را از سرگرفت.

در بهمن ۱۳۷۶با ایجاد فضای باز سیاسی، کنگره هفتم حزب تشکیل شد و در سال ۱۳۸۱ کنگره نهم حزب برگزار گردید و اعضای شورای مرکزی برای مدت سه سال انتخاب شدند. اما با به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، کنگره دهم حزب با حمله ماموران وزارت اطلاعات ناکام ماند و متعاقبا تعدادی از اعضا با احکام بازداشت و حبسهای طویل المدت مواجه شدند
.

No comments:

Post a Comment