Pages

Thursday, November 5, 2009



در کمتر از ١٥٠ روز در ایران ١٠٠ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند

گزارشگران بدون مرز بار دیگر نگرانی خود را از وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران بازداشت شده در ایران اعلام می‌کند. فرهاد پولادی گزارشگر خبرگزاری فرانسه، نفیسه زارع کهن همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز گذشته در پی تظاهرات‌های خیابانی سی‌امین سالگرد اشغال سفارت امریکا در تهران بازداشت شدند. یکروز پیش از آن حسن اسدی زیدآبادی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس بازداشت شده بود. در کمتر از ١٥٠ روز پس از آغاز اعتراضات خیابانی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد ماه، دست‌کم ١٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگاردر ایران بازداشت شده اند که ٢٣ تن از انها همچنان در زندان بسر می برند. در ایران هم اکنون ٣٢ نفر از حرفه‌کاران رسانه‌ها زندانی هستند.
گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : " بازداشت های غیر قانونی و ربودن روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد. در کمتر از ١٥٠ روز پس از آغاز اعتراضات خیابانی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد ماه، دست‌کم ١٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگاردر ایران بازداشت شده اند. بیش از ٥٠ روزنامه نگار مجبور به ترک کشور شده اند. روزنامه نگارانی که در کشور مانده‌اند به شکل مداوم مورد تهدید و پیگرد قضایی قرار دارند. برخی از روزنامه‌نگاران محاکمه شده در " دادگاهای استالینی" به احکام سنگین محکوم شده‌اند و از حق تجدیدنظر خواهی نیز محروم هستند. این وضعیت غیر قابل تحمل است جامعه جهانی باید کمک روزنامه نگاران ایران بشتابد."
١٣ آبان فرهاد پولادی گزارشگر آژانس فرانس پرس در تهران از سوی ماموران اطلاعاتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. خبرگزاری فرانسه از نادر خبرگزاری‌های فعال در ایران است. فرانس پرس اعلام کرده است که روز گذشته برای تهیه گزارش از تظاهرات مجوز داشته است. " نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی فرهاد پولادی را هنگامی که بر ترک يک موتور سوار بود متوقف کرده‌اند. به گفته راننده موتور، نيروهای امنيتی پس از ضبط موبايل فرهاد پولادی وی را با خود برده‌اند." از تاریخ ١٦ خرداد ماه وزارت ارشاد طی نامه‌ای " تهیه گزارشات از تظاهرات های غیر قانونی" را برای خبرگزاری های خارجی" ممنوع اعلام کرده است.محل نگاهداری و دلیل بازداشت این روزنامه‌نگار نامعلوم است.

نفیسه زارع کهن همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و وبلاگ نویس روزمره‌گی‌ها به همراه همسرش حجت شریفی یکی از فعالان دانشجویی در همین روز بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.
یک روز پیش از تظاهرات ١٣ ابان تعدادی دیگر از فعلان مدنی و روزنامه نگاران دستگیر شدند از جمله حسن اسدی زیدآبادی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس آوازنو از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود.
گزارشگران بدون مرز همچنین از بازداشت نگار سایه روزنامه نگار مستقل و همکار بسیاری از رسانه های آنلاین در اوائل ابان ماه مطلع شده است. همسر این روزنامه نگار پیش از این در مراسم دعای کميل که قرار بود برای آزادی سيدشهاب الدين طباطبايی عضو زندانی شورای مرکزی جبهه مشارکت برگزار شود، دستگیر شده بود. هادی حیدریکاریکاتوریست ایرانی و همکار بسیاری از روزنامه های ایران نیز از جمله بازداشت شدگان این مراسم بود که همچنان در زندان اوین بسر می برد.

No comments:

Post a Comment