Pages

Wednesday, December 29, 2010

نگرانی شدید رژیم به آینده فعالیت های خود در آفریقا پس از لو رفتن قاچاق اسلحه


برگرفته از ، العربیه
روزنامه ایتالیایی "كوریاری دیلا سیرا" در گزارشی به نقل از منابعی در سازمان های اطلاعاتی غربی و دیپلمات های آمریکایی می نویسد که رژیم جمهوری اسلامی به شدت نسبت به موانعی که پیش روی طرح هایش در قاره سیاه به دلیل تیره شدن روابطش با کشورهایی همچون نیجریه، گامبیا و سنگال قرار گرفته نگران است.


نگرانی جمهوری اسلامی نسبت به آینده فعالیت های خود در آفریقا پس از کشف محموله اسلحه


روزنامه ایتالیایی كوریاری دیلا سیرا :پس از کشف محموله اسلحه ایرانی که به سوی قاره آفریقا فرستاده شد، تهران نسبت به موانع پیش آمده در مقابل پیاده کردن طرح هایش در قاره سیاه، به شدت نگران است.



منابع دولتی در نیجریه ماه گذشته از توقیف 13 کانتینر اسلحه شامل گلوله های توپ، خمپاره و سایر سلاح ها خبر داده بودند. این ماجرا روابط ایران و نیجریه را به شدت تیره کرده است.



اودین اجوموجوبیا وزیر امور خارجه نیجریه سه شنبه 16 – 11 – 2010 در گفت و گو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد نیجریه بر اساس تعهدات بین المللی گزارشی در مورد کشف اسلحه به شورای امنیت فرستاد.



منابع رسانه ای پس از این حادثه در گزارش های خود ادعا کرده اند که این محموله را سپاه قدس رژیم ایران برای گروه های تندرو در آفریقا فرستاده است.


اما ماجرا به همینجا ختم نشد. کشف و ضبط محموله مواد مخدر ارسالی از ایران باز هم در گمرک نیجیریه، اوضاع را برای فعالیت های جمهوری اسلامی در آفریقا دشوار تر کرد.



مسئولان گمرک نیجریه روز جمعه 19-11- 2010 اعلام کردند یک محموله بزرگ هروئین شامل حدود 130 کیلوگرم هروئین که از ایران به سمت این کشور حرکت کرده را کشف و ضبط کردند.



روزنامه ایتالیایی "كوریاری دیلا سیرا" در گزارشی به نقل از منابعی در سازمان های اطلاعاتی غربی و دیپلمات های آمریکایی می نویسد که رژیم جمهوری اسلامی به شدت نسبت به موانعی که پیش روی طرح هایش در قاره سیاه به دلیل تیره شدن روابطش با کشورهایی همچون نیجریه، گامبیا و سنگال قرار گرفته نگران است.



در پی کشف محموله اسلحه توسط گمرک نیجریه که گفته می شد مقصد آن گامبیا است، گامبیا روابط خود را به شکل کامل با ایران قطع کرد و از دیپلمات های ایرانی خواست ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند.



وزارت امور خارجه گامبیا روز دوشنبه 22-11-2010 اعلام کرد همه پروژه هایی که با همکاری ایران در حال اجرا است لغو شده است.



سنگال نیز روز چهارشنبه 15 – 12 – 2010 اعلام کرد سفیر این کشور در تهران را به دلیل نارضایتی از موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به محموله اسلحه توقیف شده در آفریقا " برای مشاوره " فراخوانده است.



روزنامه ایتالیایی مدعی شده است یکی از کسانی که در قاچاق محموله اسلحه دست داشته و به سفارتخانه جمهوری اسلامی در نیجریه پناهنده شده، "اکبر طباطبایی" مسئول شاخه آفریقای سپاه قدس است.



پس از کشف محموله اسلحه ایرانی دو ایرانی دستگیر شده اند که هویت یکی از آن ها به نام "عظیم آقاجانی" اعلام شد. اما هویت نفر دوم به طور رسمی رسانه ای نشد.



كوریاری دیلا سیرا می نویسد خارج کردن طباطبایی از نیجریه با وساطت منوچهر متکی وزیر خارجه سابق رژیم ایران صورت گرفته است. پس از کشف محموله اسلحه متکی برای گفت و گو با مقام های نیجریه ای به این کشور سفر کرد. گفته می شود طباطبایی به همراه متکی از نیجریه خارج شد.



روزنامه ایتالیایی مدعی شد که اکبر طباطبایی و عظیم آقا جانی دو رابط جمهوری اسلامی و گروه های شبه نظامی هوادار این کشور در آفریقا هستند. بر پایه اطلاعات به دست آمده از دیپلمات های آمریکایی، جمهوری اسلامی درپی ارسال ماموران مخفی جدید به آفریقا و همچنین توسعه شبکه خود در سودان است تا بتواند از راه صحرای سینا اسلحه به حماس در نوار غزه فلسطین قاچاق کند.

No comments:

Post a Comment